اندرزهای فیلسوف آلمانی که شاهد انقلابات 1848 اروپا بود به انقلابیون بعدی
 
دنیای بها
 
 

25 اکتبر زادروز «ماكس ستیرنر» فیلسوف آلمانی است که بسال 1806 به دنیا آمد و 50 سال عمر کرد و در برلین درگذشت. نکات جالب بسیار از او که یک فیلسوف هگلی بود باقی مانده است ازجمله اینکه بدون ارتقاء سطح آگاهی های مردم، دمكراسی واقعی تامین نخواهد شد.
     این نكته نیز از «ستیرنر» است: «كسانی كه به گذشتگان خود احترام نگذارند، میهنشان را هم دوست ندارند و نمی توان با اطمینان گفت كه دوستان و نزدیكان خود را هم واقعا و دائما دوست داشته باشند و در عقایدشان پابرجا بمانند».
     «ستیرنر» که شاهد انقلابات سال 1848 اروپا بود در جریان این انقلابات به انقلابیون این هشدار داده بود: «برای برانداختن نظام كهن، می توان از مردم معمولی [عوام الناس] استفاده كرد، ولی برای سپردن كارهای دولتی به آنان، نه. باید تاریخ و نتایج انقلاب فرانسه را از نظر دور نداشت که درسی است بزرگ و گرانبها.». درپی هرانقلاب، دوران تخریب [تخریب نظام و برخی روش های گذشته] هرچه کوتاهتر باشد نظام نوین استوارتر و بقای آن بیشتر خواهد بود. توده ها از یک نظام برخاسته از انقلاب انتظار تداوم تماس مردمی و شنیدن حرف هایشان را دارند. مردم (توده ها) مدیرانی را دوست و وفادار خواهندماند که بمانند آنان زندگانی کنند، میان آنان باشند، گذشته خود و پدرانشان را فراموش نکنند و پرنس نشوند.
    اندیشمندان معاصر گفته اند که اگر كرملین نشین های پس از پیروزی انقلاب اكتبر 1917 روسیه و عمدتا جانشینان لنین به این اندرزهای «ستیرنر» گوش فراداده بودند نظام انقلاب و اتحاد جماهیر شوروی از درون فرونمی پاشید. انقلاب بلشویکی روسیه در زادروز ستیرنر (25 اکتبر، طبق تقویم یونیورسال) به وقوع پیوست.
    * نام اصلی ستیرنر «یوهان کسپر اشمیت» است که چون ابروهایش خیلی بالاتر از چشم بود، اورا از کودکی ستیرنر (ابرو بلند) صدا می کردند که بعدا ترجیح داد ادامه داشته باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


ازآن نهراسید که روزی عمرتان به انتها میرسد،از این بترسید که هرگز شروع نشود!!!!!!!
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دنیای بها و آدرس acac7.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 15
بازدید کل : 847
تعداد مطالب : 17
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1